keskiviikko 11. heinäkuuta 2018

Lumoava Bracin saari

Meidän Kroatian lomamme yksi päiväretki suuntautui kauniille Bracin saarelle. Saari sijaitsee noin tunnin lauttamatkan päässä Splitin kaupungista ja lippuja sai ostettua Splitin rantabulevardilta, jossa oli matkatoimistoja sekä Jadrolinijan oma toimisto myös. Me ostimme liput suoraan tuosta Jadrolinijan toimistosta. Meno-paluu maksoi meidän perheeltä noin 25e ja Viia pääsi ilmaiseksi. Liput olivat maksulliset kolmesta vuodesta eteenpäin, mutta meidän kummankaan kolmevuotiaista ei otettu maksua eli olisiko sitten neljävuotias ensimmäinen, josta menee maksu?

Lautta lähti Splitin satamasta, pienen matkan päästä rantabulevardilta. Lautta oli tuollainen mihin pääsi myös autolla. Me saatiin näppärästi paikat tuolta yläkannelta rauhallisesta nurkasta johon mahtui just meidän porukka ja saatiin rattaat pois muiden tieltä. Oltiin myös sopivasti varjossa. Alakerrassa oli myös istumatilaa ja jonkinlainen pieni ravintola sekä vessat, jotka olivat kyllä omaan makuun aika törkyiset ja paperia oli heikosti! Tunti saatiin kuitenkin kulutettua naposteltavien ja puhelimien pelien avulla. Me aikuiset ihailimme maisemia, jotka olivat kyllä upeat vuoristoineen kaikkineen.

Meillä ei ollut mitään kummempia suunnitelmia Bracin suhteen. Ajateltiin vain kierrellä paikkoja ja käydä mahdollisesti uimassa jollakin rannalla. Noin kilometrin päässä satamasta oli Lidl, josta haimme lounasta ja evästä muutenkin päiväksi. Bracin saarella olisi sijainnut ehkä Kroatian kuuluisin uimaranta Zlatni Rat, mutta sinne emme valitettavasti ehtineet, koska bussimatka olisi kestänyt tunnin suuntaansa. Olisi pitänyt tuota varten hoksata lähteä aamulla paljon aikaisemmalla lautalla.

Taustalla Splitin kaupunki
Bracin satama
Kuten otsikostakin voi päätellä, oli Bracin saari lumoavan kaunis! Sieltä löytyi myös niin kauniita rantoja kuin sitä historiaakin. Meren toisella puolella näkyi nuo upeat Kroatian rannikkoa myötäilevät vuoristot ja horisontissa häämötti Splitin kaupunki.

Luonto oli vaihtelevaa ja välillä oli hyvinkin vehreää ja välillä puolestaan oli tällaisia kuivempia, oliivipuiden täyttämiä alueita.

Katsottiin googlesta, että jonkin matkan päässä satamasta olisi leirintäalue ja ajateltiin kurkata, että josko siellä olisi joku paikka missä syödä eväitä. Ja olihan siellä leirintäalue, mutta vähän fiinimpi sellainen, koska tuolla oli uima-altaat ja kaikki! Kysyttiin respasta, että saadaanko mennä tuonne rannalle, vaikka ei olla vieraita alueella ja meidät päästettiin sisään. Kaikilla muilla oli kädessä rannekkeet eli todennäköisesti paikka oli oikeasti vain asuville vieraille. No, päästiinpä käyttämään myös tosi siistejä vessoja!

Melkein yhtä hulppea kuin Kalajoen leirintäalue ;)

Tuolla oli siis ihan vuokrattavia mökkejä, mutta myös asuntovaunupaikkoja. Ja lisäksi keittotilat ja pesutilat vessoineen ja pyykkikoneineen.

Hauska kiviaita!
Kävelimme leirintäalueen läpi rannalle ja mukava yllätys olikin tuo ranta. Kaunis ja aika rauhallinen. Liekö suurin osa porukasta sitten ollut siellä altaalla! Aurinkotuolit olivat ilmeisesti maksullisia, mutta leiriydyttiin puiden varjoon pyyhkeiden päälle vähän evästämään ja maisemia ihailemaan.
Tässä kuvassa näkyy hyvin, että tuolla oikealla on kamala sadekuuro, mutta sekään ei loppupeleissä tullut päälle, vaikka kovasti odotettiinkin, että kastutaanko vai eikö.

Ei jääty kuitenkaan tähän rannalle uimaan, koska pohja oli täynnä aika isoja kiviä ja näyttivät vähän limaisilta. Lähdettiin kävelemään tuota rantaa pitkin ja sieltä löydettiinkin joku yleinen uimaranta, minne jäätiin.

Lounaaksi sopivat hyvin pienet naposteltavat kuten hedelmät, paistopisteen pasteijat, kirsikat ja muut vastaavat. Lämpimässä ei muutenkaan ole niin kova nälkä, että tarvisi välttämättä kahta lämmintä ruokaa, niin mentiin sit joinakin päivinä vähän kevyemmällä setillä. Lapset varsinkaan eivät päivän kuumimpaan aikaan olleet mitenkään erityisen nälkäisiä.

Bracin rannoilla vesi oli melkein vielä kirkkaampaa mitä tuolla meidän omalla rannalla.

Mukava olisi ollut tuollakin yöpyä yö tai pari ja tutustua paremmin saareen!

Turisti portailla.

Päivän päätteeksi kävimme vielä syömässä lauttaa odotellessamme hampparit jossain sataman läheisessä paikassa. Sattui olemaan joku jalkapallobaari ja melu oli sen mukainen, kun telkkarista näkyi juuri peli. Olimmekin ainoat koko paikassa, ketä se ei tainnut kiinnostaa juurikaan :) Ruoka oli hyvää ja edullista ja pääsimme täydellä mahalla jatkamaan kotimatkaa.  Jos olette Kroatiassa, pistäytykäähän ehdottomasti Bracissa vaikka päiväreissulla! Suosittelen myös varaamaan aikaa ja käymään vaikka autolla muuallakin saarella tutustumassa :)