perjantai 17. heinäkuuta 2020

Ommellisen hame

Rasti seinään tai voisiko se ompelukielellä olla vaikka lanka neulansilmään? Olen nimittäin ommellut jotain kivaa itselleni! Bongasin ompeluryhmässä ihanan mallisen hameen, jonka kaava olikin Ommellisen suunnittelema ja se löytyi Suuri Käsityö-lehdestä numerosta 4/20. Ryntäsin tietty innoissani lainaamaan sitä kirjastosta, vaan eipä sitä tietenkään sieltä löytynyt. Joku toinenkin ehkä oli halunnut tehdä saman hameen. Onneksi Facebook pelasti taas kerran ja sain lehden tutulta lainaan.


Tein ensin koeversion yksivärisestä (lue halvasta) trikoosta ja jouduinkin tekemään muokkauksia jonkin verran. Hame on oikeasti tosi pitkä ja itse halusin myös vyötärökaistaleen kuminauhan sijasta. Niinpä lyhensin kaavaa ja tein kaistaleen. Lisäksi olen vähän tuota helman pyöriötä muokannut myös lyhyemmäksi. Vieläkin ehkä saisi olla vyötärö matalammalla, sillä tässä joudun taittamaan vyötäröresoria kaksin kerroin, että se ei tule tisseihin asti! :) Mulla on kyllä tosi lyhyt selkä, että sekin vaikuttaa. Toisaalta se resorin taitto tukee vähän mahaa, mikä on tietty aina positiivinen asia.


Mallin ideasta tykkään tosi paljon. Mulla on koko 40, minkä valitsin lehden mittataulukosta lantion mukaan. Vyötärö olisi pitänyt tehdä koolla 46, mutta rohkeasti otin ton koon 40 ja tein trikoosta joustocollegen sijasta. Mulla ei ole kokemusta näistä SK:n kaavoista, joten en tiennyt etukäteen, että ovatko pientä vai isoa mitoitusta vai vaihteleeko se paljonkin. Tästä tuli aika istuva, joten varmasti myös koko 42 olisi voinut olla hyvä. Kankaana "pirteä" musta pioni, joka on mun mielestä kyllä edelleen tummansininen eikä musta! Tästä tuli ihana ja se pääsikin heti valmistumisen jälkeen mun päälle Kalajoen reissulle testiajolle.

Onko joku teistä ehtinyt tehdä tän saman hameen?

1 kommentti:

  1. Tosi tyylikkään näköinen hame! Se samassa lehdessä ollut Ommellisen naisten college-paidan kaava näytti myös kivalta.

    VastaaPoista